Tuesday, August 19, 2008

دیدگاه واشنگتن: دستگيری يک فعال حقوق بشر ايرانيان آذری در رشت



دیدگاه واشنگتن: دستگيری يک فعال حقوق بشر ايرانيان آذری در رشت

جمعه 25 مرداد ۱٣٨۷ - ۱5 اوت ۲۰۰٨

ماموران امنیتی ایران اخیرا ودود اسدی، یک فعال حقوق ایرانیان آذری را در رشت دستگیر کردند. او از جمله صدها ایرانی آذری است که از ماه مه بازداشت شده اند. در حالی که مقامات امنیتی اتهامی علیه اسدی اعلام نکرده اند، ناظران حقوق بشر بر این باورند که بازداشت او به یک جشن عروسی سنتی آذری، که اخیرا برگزار شد و با رنگ های آذری، پرچم، آهنگ های محلی و رقص همراه بود، ارتباط داشته است.

به گزارش ناظران حقوق بشر، اسدی در بند ۲۰۹ زندان اوین در بازداشت بسر می برد، محلی که عموما بدلیل شکنجه فعالان حقوق بشر و بدرفتاری با آنها مشهور است. اسدی برای مقامات امنیتی ایران بیگانه نیست. در سال ۲۰۰۶، او در جریان تظاهرات اعتراض آمیز علیه چاپ کاریکاتوری در یک روزنامه دولتی دستگیر شد. کاریکاتور سوسکی را که بزبان آذری حرف می زد نشان می داد.

مقامات ایرانی به "پان ترکیسم" و جدائی طلبی بعنوان دلایلی برای بازداشت ایرانیان آذری استناد می کنند. با این حال، فاخته زمانی، مدیر انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذری در ایران می گوید این ادعاها واقعیت ندارد:

**** اکثر این افراد فعالان حقوق مدنی و حقوق بشر هستند، و می خواهند قانون اساسی اجرا شود. در فعالیت های اسدی یا فعالان دیگری نکته ای وجود ندارد که نشان دهد آنها جدائی خواه هستند.

آذری ها بزرگترین گروه قومی در ایران هستند که حدود یک چهارم تمام جمعیت کشور را در بر می گیرند. ایرانیان آذری علیرغم این که در کانون فعالیت های اقتصادی قرار دارند، با تبعیض روبرو هستند. دولت برای بیرون نگاهداشتن فرهنگ آذری از جامعه اقداماتی انجام داده است، از جمله ممنوعیت کاربرد زبان آذری در مدارس، آزار فعالان یا سازمان های آذری و تغییر اسامی جغرافیائی آذری.

خانم زمانی گفت قانون اساسی ایران اقلیت ها را از حق آموزش و داشتن رسانه هایی بزبان های خودشان برخوردار می سازد، اما عملا بندرت به این حقوق احترام گذاشته می شود:**** دوره ای که از کودکستان آغاز شود و تا پایان دبیرستان در آن زبان های اقلیت آموزش داده شود وجود ندارد. تمام کتاب ها، و دوره ها، و آموزش بزبان فارسی است.

بیان آزادنه میراث فرهنگی هر فرد، یک عنصر اساسی حقوق بشر است. دولت ایران باید اسدی و دیگر زندانیان سیاسی را بی درنگ آزاد کند و از رفاه تمام شهروندانش حفاظت کند.

http://www.voanews.com/persian/2008-08-15-voa24.cfm

0 Comments:

Post a Comment

<< Home