Thursday, October 11, 2007





بایندرخان از امیران طالش در دوران صفوی .


ناحیة طالش در روزگار صفویه بخشی از جنوب غربی دریای خزر را تا لنکران شامل می شد و جزئی از گیلان و غالبا در تیول امیران طالش بود که تا شوره گل و چخور سعد را زیر فرمان داشتند. در 969 امیره قباد حاکم آستارا (استاره ) بر شاه طهماسب شورید ولی از لشکریان دولتی شکست خورد و شاه حکومت نواحی طالش را به بایندرخان که امیری مورد اعتماد بود سپرد. در 975 خان احمد والی گیلان بیه پیش (بخش شرقی سفید رود) از سر جاه طلبی بر دولت مرکزی شورید. بایندرخان به همراهی صدرالدین خان صفوی و امرای طالش به سپاه قزلباش که از قزوین برای سرکوب والی گیلان اعزام شده بود پیوست . این لشکرکشی به شکست و دستگیری خان احمد انجامید. در 988 در زمان سلطان محمدصفوی که سرکردگان گیلان بیه پس (بخش غربی سفیدرود) بر دولت مرکزی شوریدند شاه از بایندرخان طالش و پسرش امیر حمزه خان خواست تا به نیروی اعزام شده از مرکز برای دفع مخالفان کمک کنند.

پس از رفع غایله و استقرار امرا در گیلان بایندرخان که ادامة حضور سران قزلباش را در گیلان با منافع خود سازگار نمی دید به اختلاف میان امیران دامن زد و آنها را به خروج از گیلان وادار ساخت تا بتواند به آسودگی در آستارا حکومت کند.

برخلاف اکثر امرای قزلباش که در ابتدای سلطنت شاه عباس اول ـ زمانی که او هنوز پایه های قدرت خود را محکم نساخته بود ـ بر ضد قدرت مرکزی برخاستند بایندرخان هرگز به فکر طغیان نیفتاد و به دولت صفوی وفادار ماند تا پسرش امیر حمزه اختیار حکومت را از چنگ او درآورد. شاه عباس در 1001 ناحیة طالش را از دست امیر حمزه خارج ساخت .


منابع : اسکندر منشی تاریخ عالم آرای عباسی تهران 1350 ش ج 1 ص 112 141 267 269 ج 2 ص 441 محمودبن هدایت الله افوشته یی نقاوة الا´ ثار فی ذکر الاخبار چاپ احسان اشراقی تهران 1350 ش ص 475 476 سنت لویی رابینو ولایات دارالمرز ایران : گیلان ترجمة جعفر خمامی زاده تهران 1350 ش ص 501 512 حسن روملو احسن التواریخ چاپ عبدالحسین نوایی ج 12 تهران

1357 ش ص 380 561 562 564 احمدبن حسین منشی قمی خلاصة التواریخ چاپ احسان اشراقی تهران 1359ـ1363 ش ج 1 ص 471 472.

/ احسان اشراقی /

5 Comments:

Blogger mehdi rad said...

This comment has been removed by the author.

2:26 PM  
Blogger mehdi rad said...

آدم تو آفتابه آب بخوره ولی وبلاگی نداشته باشه که اصلا کسی تو اون نظر نده
اگر هم بده فقط فحش بده
تورک به زبان گیلکی=دیوانه
تور=احمق
که مطمئنم ریشه تو همین کلمه ترکی داره!

2:32 PM  
Blogger mehdi rad said...

بزار یه چیز بهت بگم ترکیسم بی همه چیز لزومی نداره از یه مشت آدم لاابلای که واسه کار اومدن اونجابه خاطر اینکه عرضه نداشتن تو شهر خودشون کار پیدا کنن سواستفاده کنی و بگی آستارا مال ترک خر!
آستارا یک شهر تالشی هست و همیشه باقی خواهد ماند
خدا شما ترکها رو لعنت کنه که همیشه مثل ویروس به جان ملتها می افتید و باعث تغییر هویت بافرهنگ منطقه می شوید
لعنت خدا بر شما که از زمان کوروش که یک قوم وحشی در منطقه کشور آذربایجان بودید هنوز این تخم نفاق خشک نشده است.
لعنت خدا بر شما باد.

2:39 PM  
Blogger mehdi rad said...

یاساشین ترک خر
یاساشین ترک خر
یاساشین ترک خر
یاساشین ترک خر
یاساشین ترک خر
یاساشین ترک خر
یاساشین ترک خر
یاساشین ترک خر
یاساشین ترک خر
...............
خایمال باکو گدا و ترکیه از خود باخته
لعنت خدا بر شما ترکیسمها
تا جان دارم در مقابل شما ایستادگی میکنم.

2:42 PM  
Blogger Unknown said...

mehr sen bir fars qehbesinden doğulupsan.men türkiyeden yazıram,farsça da bilmirem,Azerbaycanlı da değilem,Türk oğlu Türkem.amma senin ettiyin xeqereti başa düşdüm ve onu minlerle sene iade edirem.qehbe analı,ibne atalı fars piçi seni.önce erebler sonra Türkler sizin ananızı minlerle il becerdi.indi sizin qanınız da ele tipinizde aryalara heç benzemir. niye?başa düşdün.çünkü atanız Türk...

10:46 PM  

Post a Comment

<< Home