Monday, July 09, 2007




رژیم حقوقی دریای خزر وآذربایجان جنوبی - گؤنئيلي سئودا
نشست وزرای خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر یعنی ایران ، ترکمنستان، روسیه ، قزاقستان و آذربایجان شمالی بنا برگزارش خبرگزاریها بااحتمال توافقهای امیدوارکننده ای دراجلاس سران که تاپایان سال ۲۰۰۷ میلادی تشکیل خواهد شد ، به پایان رسید .

با گذشت نزدیک به یک ربع قرن و برگزاری بیش از ۳۰ نشست درسطوح مختلف توافق چشم گیری دراین رابطه حاصل نشده است و نشستها بدون امضای کنوانسیونی میان کشورهای مذکور به پایان رسیده است و در مواردی اعضا از صدور بیانه ای مشترک در این باره نیز به دلیل اختلافات موجود ، خوداری نموده اند.

صرف نظر ازبسیاری مباحث موجود دراین باره و در ماهیت اختلافات موجود در میان کشورهای حاشیه دریای خزر و مبانی و پیامدهای تعیین رژیم حقوقی دریای خزر که هدف این نوشته نیست لازم است به پیامدهای های پنهان این مذاکرات واهداف در سایه جغرافیای سیاسی ایران و رژیم فاشیستی حاکم برآن در پیگری مذاکرات واصرار برتعیین هرچه سریعتر رژیم حقوقی دریای خزر و جایگاه آذربایجان جنوبی در این مذاکرات پرداخته شود و قدمی باشد در جهت تاکید بر واقعیت موجود ملک و ملت آذربایجان جنوبی در منطقه و همچنین گامی در راستای منافع و مصالح ملی ملک و ملت آذربایجان جنوبی رزیم ایران درپس اهداف و منافعی که در متن مذاکرات ورایزنی ها عنوان می شود به دنبال تقویت تضمین های امنیتی خویش می شود .

حقیقت امراین است که ایران از مرزهای غربی ( ترکیه وعراق )، جنوبی (کشورهای عربی وآبهای آزاد)، وشرقی (پاکستان وافغانستان ) به دلائل مختلفی مطمئن نیست و آنها را همراهان مناسبی برای خود نمی داند . جایگاه ایران در ادبیات سیاسی جهان نیز خود گویاتر از هر تحلیل است. تهدیدهای امنیتی موجود و انزوای سیاسی درجهان مدرن و بحرانهای سیاسی – اجتماعی داخلی ایران را به سمت برون رفت ازمرزهای شمالی و حوزه دریای خزر در مواقع بحرانی سوق داده است . گنجاندن بند های مختلف امنیتی درتوافقات پیرامون رژیم حقوقی دریای خزر دلیلی براین مدعا است . هم سو بااین جریان، قدرتهای پنهان در سیاست ایران حرکت مزموم و خزنده ای را برای تغییرنام دریای خزر به دریای مازندران را به منظور مالکیت معنوی برآن را آغاز نموده اند تا یک دلبستگی و وابستگی کاذب روانی به خود درمیان کشورهای حوزه دریای خزر ایجاد کنند .

رژیم ایران دردریای خزر به دنبال تقویت تضمین های امنیتی و مالکیت معنوی خویش بر دریای خزر است .

نکته مهم این نوشته که هوشیاری فعالیت حرکت ملی آزادی بخش آذربایجان جنوبی را می طلبد، منافع و مصالح ملی ملک وملت آذربایجان جنوبی در دریای خزر می باشد . همه می دانیم که آذربایجان جنوبی بدلیل قرار گرفتن در حاشیه دریای خزر و داشتن مرز مشترک آبی با کشور های حوزه دریای خزر، در منافع و مصالح دریای خزر سهیم است و هر توافقی که منافع و مصالح ملک و ملت آذربایجان جنوبی در آن لحاظ نشود در فردای استقلال مورد پذیرش ملک و ملت آذربایجان نخواهد بود و این پنج ضلعی کنونی فردا به یک شش ضلعی تبدیل خواهد شد . بنابراین لازم است فعالین حرکت ملی با اعلام موضع ملی خویش و پیگیری تحولات پیرامون آذربایجان جنوبی ، در کشاکش روزمره آذربایجان از منافع و مصالح کلان ملی غافل نشوند .

رژیم حقوقی دریای خزر نه باتوافق پنج کشور فعلی بلکه به دلیل تحولات بنیادین سیاسی و اجتماعی درداخل جغرافیای سیاسی ایران و گسترش گرایشهای استقلال طلبانه درآذبایجان جنوبی با توافق حداقل شش کشور فردا تعیین خواهد شد ومعتبر خواهد بود.

http://www.11007.baybak.com/?p=1496

0 Comments:

Post a Comment

<< Home