Wednesday, April 25, 2007



استارا و گاوه بندی

ایرج میرزا

ازربایجان را تکه پاره کردندو در اخر هم انزلی و ااستارا را به گیلان واگذار کردند تا راه ازربایجان به خزر قطع شود و وقتی مردم و نماینده استارا خواستار الحاق مجدد به اردبیل شدند با اعتراض نماینده فومن روبروشد و مسعله بایکوت ماند یعنی فومنی سرنوشت ازربایجان را تعین می کند .امیدوار باشیم نمایندگان سیب زمینی از همکاران هرمزگانی ایشان یاد بگیرند.
و اما گاوه بندی پارس یان میشود تا فارسستان به دریا راه داشته باشد به خوانیم از سایت پاسداران شونیست .

بازتاب : در حالي كه هفته گذشته در سفر رئيس‌جمهور به استان فارس، نام شهرستان «گاوبندي» به «پارسيان» تغيير يافت، شماري از كارشناسان اين تغيير نام را مقدمه كندن اين شهر از استان هرمزگان و الحاق آن به استان فارس مي‌دانند.

به گزارش خبرنگار «بازتاب»، سفر دكتر احمدي‌نژاد به گاوبندي سابق، در حالي در خلال سفر استاني به فارس انجام شد كه اين شهرستان متعلق به استان هرمزگان است.

برخي منابع مدعي‌اند قرار دادن سفر به گاوبندي در برنامه سفر دولت به استان فارس، با وجود شهرهاي بيشتر در استان فارس و تغيير نام آن به «پارسيان» (كلمه‌اي نظير «فارس» و «پاسارگاد») تصادفي نبوده و برنامه‌اي حساب‌شده براي الحاق اين شهر به استان فارس بوده است. هرچند اعلام شد اين سفر به دليل عدم حضور رئيس‌جمهور در اين شهر در سفر به استان هرمزگان بود.

گفته مي‌شود اين جابجايي در تقسيمات كشوري كه استان فارس را به دريا وصل مي‌كند و شهرستاني در كنار تأسيسات اقتصادي عظيم عسلويه را به آن ملحق مي‌كند، از برنامه‌هاي برخي مسئولان استان فارس است و بسياري از مردم اين شهر با آن موافقند.

در عين حال به نظر مي‌رسد مسئولان استان هرمزگان، چندان از اجراي احتمالي چنين تصميمي رضايت نداشته باشند.

گفتني است، روز گذشته نيز با گذشت سه ماه از انتصاب دكتر شيخ‌الاسلامي ـ استاندار سابق هرمزگان ـ به رياست دفتر رئيس‌جمهور، يكي از مسئولان سابق شهرداري تهران به استانداري هرمزگان منصوب شد كه استعفاي دسته‌جمعي همه نمايندگان اين استان را به همراه داشت.

شهرستان گاوبندي يا پارسيان، تا چند سال پیش یکی از بخش‌های شهرستان بندر لنگه بوده که بعداً به سطح شهرستان ارتقاء یافته‌است.

فاصله‌اش تا بندر لنگه ۲۲۰ کیلومتر است. با توجه به اینکه این ناحیه گرم و مرطوب است، اما آب و هوای گاوبندی از سایر نقاط استان معتدلتر است.

از سمت شمال به شهرستان لامرد واز سمت جنوب به خلیج فارس ، و از مغرب به بندر عسلویه، از توابع شهرستان کنگان و از سمت مشرق به بخش شیبکوه از توابع شهرستان بندر لنگه، محدود می‌شود.
جمعیت این شهر حدود 50 هزار نفر است. عده کمی در کشورهای حوزه خلیج فارس مشغول به کارند. درصد سواد در این منطقه نسبت به دیگر نقاط استان در سطح بالاتری است‌. مردم این منطقه، از نظر کشاورزی بسیار فعال بوده و محصولات خود را به سایر شهرستان‌ها ارسال می‌کنند و عمده محصولات کشاورزی این منطقه گوجه فرنگی‌، بادنجان، سبزیجات و خرماست

0 Comments:

Post a Comment

<< Home