Thursday, March 29, 2007



دقت: نوشته زير كه در باره مراسم اودگون سورو (چهارشنبه سوري) در شهر آستاراي آزربايجان است از ديدگاه رسمي و دولتي پان ايرانيستي و دولتي جمهوري اسلامي نوشته شده است.

نگاهي به رسوم چهارشنبه‌سوري در آستارا
آستارا ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۵/۱۲/۲۲‬
داخلي. اجتماعي. چهارشنبه‌سوري.

اهالي شهرستان مرزي آستارا در شمال گيلان (شمال شرقي آزربايجان) كه در طول زمان، چهارشنبه‌سوري را به عنوان يكي از سنتهاي مهم ملي، بزرگ داشته‌اند، نسل به نسل رسوم خاص خود را در باره آن حفظ كرده‌اند. اهالي آستارا بيش از همه به بزرگداشت اين جشن در محفل خانواده توجه نشان مي‌دهند و شام ويژه چهارشنبه‌سوري از جايگاه خاص اجتماعي براي اهالي اين شهرستان برخوردار است.

بانوان آستارايي در اين شب معمولا به پخت ماهي سفيد كه شكم آن با انواع سبزيجات، گردو و ترشي‌هاي محلي پر شده است، اقدام مي‌كنند و برخي غذاهاي ديگر محلي مانند " تره " نيز زينت بخش سفره‌ها مي‌شود. زنان آستارايي سر اين ماهي را معمولا به عنوان زينت بخش سفره نوروز نگه مي دارند.

از چند روز اهالي آستارا باشنيدن نغمه‌هاي چاووش خوانان‌بهاري كه "تكمچي" (تكه مچي) ناميده مي‌شوند از در راه بودن بهار و جشن‌هاي نوروز باخبر مي‌شوند. تكمچي‌ها (تكه مچيها)در روز چهارشنبه سوري بشدت پركار مي‌شوند و در مسير حركت خود در خيابان و كوچه‌ها شعرهايي در وصف بهار و همچنين ائمه اطهار سر مي‌دهند. تكمچي (تكه مچي) براي ايجاد موسيقي ضربي شعرهاي خود از يك اسب كوچك چوبي كه بر روي يك صفحه چوبي حركت داده مي‌شود، استفاده مي‌كند.

غروب چهارشنبه آخر سال اهالي به جاي بوته به سوزاندن كاه اقدام مي‌كنند و دليل آن نبود بوته در مناطق جلگه‌اي نزديك به درياي خزر است. طي سال‌ها فاصله پايان پريدن از بوته تا گستردن سفره شام ويژه چهارشنبه سوري، فرصت مناسبي براي كودكان براي ترقه‌بازي بوده‌است كه هر سال بر شدت آن افزوده مي‌شود.

علاوه بر اين برخي از كودكان به جاي رسم متدوال قاشق زني در كشور (فارسستان)، به صورت ناشناس به انداختن دستمال به خانه‌هاي همسايگان اقدام مي‌كنند و صاحبخانه در دستمال آنها پول، آجيل و تخم مرغ قرار مي‌دهد.

اهالي پس از خوردن شام به ديد و بازديد نزديكترين قوم و خويشان خود مي‌روند و خود را براي ديد و بازديد اصلي در نوروز آماده مي‌كنند.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home