Saturday, June 10, 2006



آستارا جز لاینفک آذربایجان

(واحید قاراباغلی)

الحاق آستارا به آذربایجان ( استان اردبیل) همواره از خواستهای بحق و عمومی مردم آستارا و اردبیل، بعد از استان شدن اردبیل بوده و است، که لازم استدر این راستا تصمیمات لازمه از طرف وزارت کشور و هیات دولت اخذ شود.

آستارا همواره یکی از مهمترین مناطق در جغرافیای منطقه ای آذربایجان بوده و می باشد. اما از آنجا که چند دهه پیش بطور موقت در تقسیمات کشوری، به جزء شهری استان گیلان درآمده است.

شهرآستارا که قبل از الحاق به استان گیلان جزو بخشهای تابعه شهرستان اردبیل، استان آذربایجان (شرقی) بوده و حتی شناسنامه اهالی آستارا در آن زمان با عنوان حوزه 5 شهری اردبیل صادر شده است. در آن زمان به دلیل وجود گردنه های خطرناک حیران، صائین و شبلی تردد مردم آستارا به مرکز استان (تبریز) بسیار مشکل بود، لذا وزارت کشور تصمیم گرفت برای اینکه مردم آستارا در مراجعه به مرکز استان در اثر عبور از گردنه های فوق با خطر جانی مواجه نشوند.موقتا" آستارا را که جزو بخشهای تابع شهرستان اردبیل بوده از اردبیل منتزع و به استان گیلان الحاق نمایند.

حال با استان شدن اردبیل و با استناد به شاخص های مورد تاکید در تقسیمات کشوری فاصله شهرستان آستارا تا مرکز استان اردبیل 75 کیلومتر و مرکز استان گیلان 210 کیلومتر می باشد.
مردم اردبیل و آستارا با تکیه و تاکید بر شاخص های قانونی معتقدند که آستارا باید به استان اردبیل (آذربایجان) ملحق شود. هردو (اردبیل و آستارا) دارای فرهنگ، قومیت، آداب و رسوم آذربایجانی هستند. هر دو دارای یک زبان یعنی ترکی آذربایجانی هستند. که از جز مواردی هستند که در تقسیمات کشوری به آنها توجه خاصی می شود.

علاوه بر این موارد اکثر مراودات اقتصادی و تجاری روزمره مردم شهر آستارا و بالعکس اردبیل (مغان ، گمرک بیله سوار و...)بدلیل نزدیکی و ارزانی کالاها با یکدیگر صورت می گیرد، گذشته از اینها مردم آستارا و اطراف آن امکان بیان مشکلات بهداشتی و درمانی خود به زبان ترکی بیشتر به اردبیل مراجعه می کنند.

حضور انبوه مردم اردبیل در بیشتر ایام هفته مخصوصا" روزهای تعطیلی و جمعه در مناطق گردشگری توریستی آستارا بخصوص در مناطق جنگلی و کنار دریا و بازارچه مرزی هستند. و حضور مردم آستارا با هدف گردشگری و استفاده از آبهای معدنی مخصوصا" سرعین، سردابه، شابیل...به استان اردیبل( آذربایجان) مراجعت می کنند.

همه این موارد نشاندهنده پیوند عمیق معنوی،فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در منطقه می باشد که باید در تقسیمات کشوری مورد توجه قرار گیرد.

درخواست مردم آستارا و اردبیل با توجه به مستندات قانونی از جمله تبصره 10 ماده 9 و مواد 10 و 13 قانون تعاریف و تقسیمات کشوری مصوب سال 1362 مجلس شورای اسلامی رسیده است که دقیقا" منطبق بر قانون و درخواست مشروع مردم شهرستان آستارا و اردبیل می باشد.
علاوه بر این موارد بازگشت آستارا به استان آردبیل(آذربایجان) در واقع بازگشت به یک پیوند با سابقه و ریشه دار تاریخی است.

الحاق مجدد شهرستان آستارا به آذربایجان(اردبیل) منافع اقتصادی نیز برای استان ما (آذربایجان – اردبیل) به همراه خواهد داشت، استان اردبیل به آبهای دریایی دست می یابد. با کشورهای حوزه دریای خزر روابط اقتصادی و تجاری برقرار می کند.

منافع حاصل از درآمد بازار مشترک و گمرک، و در نهایت آستارا با استعدادهای بالقوه کشاورزی و دامداری که دارد منطقه ما را در مسیر توسعه صنعت و گردشگری قرار داده و شتاب توسعه استان را چند برابر خواهد کرد.

پس بر نمایندگان استانهای آذربایجان و اصحاب قلم و مطبوعات است که با جسارت از این خواست عمومی و بحق مردم استان اردبیل(آذربایجان)و آستارا حمایت کنند.

منبع:

اردبیل-هفته نامه یاشیل مغان- سال سوم- شماره 59- شنبه20 اسفند 1384 – ص7-آستارا جز لا ینفک آذربایجان/ واحید قاراباغلی

9 Comments:

Blogger mehdi rad said...

با سلام
من با دیگران که این وبلاگ نه چندان معتبر رو می خونند اصلا کار ندارم فقط می خواستم بهت بگم این درست نیست پشت سیستمت بشینی و یه مشت چرت و پرت به مردم دیکته کنی!
من اهل تهران هسنم،و نتونستم این چرت و پرت ها رو که در مورد ترکها و گیلانی های عزیز نوشتی رو تحمل کنم،جالبه که قزوین و همدان رو هم جز آذربایجان قرار دادی که مشخصه اطلاعاتت صفر هم نسیت!
تا حالا هیچ فکر کردی اگه این نفت فارس ها نبود الان داشتی چی کار می کردی!
تا حالا اینو می دونستی که آستارا یک کلمه تالشی هست!
بعد کی تا حالا گیلان زیر حکومت یه مشت ترک بوده!
دیگه با آّبروی این بیچاره ها بازی نکن!
آخه به چیه اردبیل می نازی فقط به خاطر اینکه ریشه اونجایی!
در ضمن دیگه همه می دونن که این گیلان چه قدر به این ترکهایی که از زندگی چیزی حالیشون نبود کمک کرده اینو که دیگه نمی تونی پنهان کنی.
به هر حال حرف با هات زیاد دارم خیلی دوست دارم باهات بیشتر صحبت کنم اینم ایمیل منه
caspianous@gmail.com
ID yahoo:caspianous
best regards
bye

2:19 PM  
Blogger osman said...

Hastaru(Astara) Anbaran, Lankaran,..
Hamegi jozi az Talesh va dar natije jozi az Gilan hastan.
Zemnan Ardabil(Arta-vil) ham nami Taleshi va be ma'naye Shahre Moqaddas ast. Moshabehe Lavanda-vil, Arda-jan,...
Hamchenin kalameye Azarrbayjan(Atropatkan)ham hich rabti be Tork va Torki nadarad
Be omid Azadiye hameye shahrhaye Talesh: Anbaran, Lankaran(zadgahe Sheyx Zahede Gilani),...

7:39 AM  
Blogger osman said...

Na tanha Hastaru(Astara) balke Anbaran, Lankaran,Masali,...ham
jozi az TAESH va dar natije jozi az Gilan hastand
Zemnan Ardabil dar asl Arta-vil ast
ke nami Taleshi, be ma'naye shahre
moqaddas ast. moshabeeh namhaye Talashiye: Lavanda-vil, Arda-jan va qyro
Zemnan kalameye Azarbaijan ham hich rabti be Torki va Torkan nadarad

7:43 AM  
Blogger saeed3zadmirza said...

بر بمير آشغال كسافت شما تركها به شهرهاي ما مهاجرت ميكنيد بعدا اون شهر ها را ارث جد و آباد خود ميدانيد
الحق كه شما فرزندان چنگيز و تيمور هستيد و خون چنگيز و تيمور در رگهايتان جريان د ارد شما در خواب آستارا خواهيد مرد. اين را بدانيد

9:39 AM  
Blogger saeed3zadmirza said...

(( تركهايي كه در مناطق گيلك نشين ساكن شده اند نه تنهابيشترشان گيلكي بلدند حتي خوشبختانه خيلي ها رويشان نميشود كه بگويند ترك هستيم اين در حالي است كه گيلكها به هيچ وجه حاضر نيستند تركي ياد بگيرند))))
اینرا هم نگفتید که ترکهایی را که در مناطق گیلک نشین ساکن شدند لهجه گیلکی دارند
بيشتر فرزندان تركي كه در گيلان به دنيا آمده اند تركي بلد نيستند يا نمي توانند حرف بزنند و لي گيلكي را كاملا بلدند.

9:46 AM  
Blogger Unknown said...

شما گیلک های گیج کجای دنیا را گرفتین تو کل تاریخ ایران یه شخصیت گیلک و شمالی نیست (میرزا کوچک خان که هنوز وارد خطه آذربایجان نشده تو خلخال سرشو بریدند) ولی همتون اسماتون رو تاریخی میزارین از خایه ما ها بالا میرین در ضمن همه گیلک ها ترکی بلدند چرا؟
انزلی چی های خایه مال از دیار ما ترکان غیور بیرون میروید
آریایی های وحشی از سیبری وحشی کردند و به سرزمین ما آتروپات ها آمدید
یه سوال چرا تو منجیل ترک هست چون تمام این سرزمین برای ما ترکان بوده که بعضی جاها هنوز آثار آن مانده
یاشاسین آذربایجان

3:06 AM  
Blogger Unknown said...

ما ترک ها فرهنگ داریم و با شما گیج گیلک ها درگیر نمیشیم از بس گیجید که بیشترین آمار کشته شدگان در جاده ها برای شماست چون عین گاو از خیابان میگذرید همتون باد دارید و دبنگ هستید

این هم از کون سوزیتونه که باید برید تو رشت جمع بشید البته همان رشت هم پره ترک هست

3:10 AM  
Blogger Unknown said...

نه غربی نه شرقی
ایتون فارسون نه فرقی

3:12 AM  
Blogger Unknown said...

@mohammad:دیگه تورک نبود همش تو کامنت میزاری؟؟اصلا میدونی میرزا واسه چی میخواست بره خلخال؟؟میدونی منجیل چرا انقدر تورک داره؟؟؟منجیل هم مثل آستارا بخاطر مهاجرت شما تورکها از سرزمین مزخرفتون به بهش گیلان ما پر تورک شده تازه فقط تورکها نیستن،تو منجیل کرد هم هست.چرا جرات نمیکنین و نمیگین آستارا قبل از الحاقش به بیگلربیگی تبریز در زمان ترکان صفوی جز کدوم سرزمین بود؟؟؟ما که شما تورکها رو واسه شخم زدن زمین ها و حمالیو فعتگی آوردیم به شهرهامون حالا شما واسه ما دم در آوردین؟؟

5:11 PM  

Post a Comment

<< Home