Thursday, January 26, 2006

طارم : زبان اکثريت مردم منطقه ترکی و در برخی ارتفاعات تاتی و تالشی است.

طارم در دره ای بين استانهای گيلان،اردبيل،آذربايجان شرقی،زنجان و قزوين واقع شده و متعلق به استان زنجان و مرکزآن شهر سرسبز آب بر است.از طارم يک جاده آسفالته به رشت از کناره جنوبی درياچه سد سفيد رود و نيز به سمت قزوين ،يک جاده بسيار زيبای کوهستانی به سمت زنجان ، يک جاده به سمت خلخال و يک جاده بسيار بسيار زيبای کوهستانی به سمت ماسوله و مشابه همان جاده به سمت شفت و فومن می رود که اين دو جاده اخير مسير کوهنوردانی است که راه استان گيلان را می پيمايند.

اين دو جاده همه روزه پذيرای دختران و پسران و مردان و زنان کوهنورد هستندکه از کنار ييلاقهای طارم و تالش به سمت گيلان رهسپارند.از ميان منطقه طارم رودخانه قزل اوزن به نرمی و آرامی در حرکت به سمت درياچه سد منجيل بوده و علاوه بر آن رودهای کوچک فصلی بسيار زياد از کوههای گيلان و تالش و زنجان اين منطقه را تبديل به يک منطقه مستعد کشاورزی کرده اند.در طارم برخی کشاورزان سه بار در سال زمين را می کارند.محصولات عمده اين منطقه عبارتند از برنج بسيار خوشبو و خوش طعم، زيتون، انار ،انجيرو سير.چند سال است که کشت پنبه در اين منطقه انجام نمی شود.

زبان اکثريت مردم منطقه ترکی و در برخی ارتفاعات تاتی و تالشی است. اين منطقه حدود ۶۰ هزار نفر جمعيت دارد و شهرها و روستاهای بزرگ و عمده آن عبارتند از آب بر، چورزق، درام، گيلوان و دستجرده. آب و هوای طارم در خرداد ماه و فصل تابستان گرم ولی در ديگر ماه ها و فصل های سال بسيار معتدل و لطيف است. در مجموع اقليم طارم مشابه دشت های گرگان و مغان است ولی رطوبت هوای آن بسيار از آن دو منطقه کمتر و قابل تحملتر است. مخصوصاٌ شبهای طارم حال و هوای ديگری دارد.

قلعه معروف شميران در انتهای خاک استان زنجان و ابتدای گيلان ،قلعه سانسيز که در سالهای اول انقلاب مورد حفاريهای بسيار زياد قرار گرفت،غار طبيعی و عظيم خرمنه سر در روستای شاه نشين(شانيش)،آتشکده های تشوير و الزين و در نهايت ييلاقها و کوههای سرسبز و زيبا از نقاط ديدنی و قابل ذکر طارم هستند.

در زلزله ويرانگر خرداد سال ۶۹ بسياری از روستاها صد در صد تخريب و با خاک يکسان شدند و بسياری از اهالی اين منطقه جان خود را از دست دادند.اين زلزله موجب گرديد که تمام خانه ها و ساختمانهای گلی از بين رفته و اينک در طارم تمام ساختمانها آجری و نوسازند.در آمد مردم منطقه بسيار خوب بوده و فقر اقتصادی تقريباٌ وجود ندارد.اين منطقه دچار فقر مزمن ارتباطات و اطلاع رسانی است.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home