Tuesday, December 13, 2005



چاپ جديد فرهنگ تركي آذربايجاني - فارسي بهزاد بهزادي، پژوهشگر و لغت شناس معاصر آذربايجاني

استاد بهزاد بهزادي حقوقدان و فعال فرهنگي آذربايجان به سال 1306 در شهر آستارا ديده به دنيا گشود .

مرور كتاب- اتفاقي نو

نگاهي به فرهنگ تركي آذربايجاني - فارسي
چاپ جديد فرهنگ تركي آذربايجاني - فارسي بهزاد بهزادي، پژوهشگر و لغت شناس معاصر آذربايجاني، در ۱۱۴۴ صفحه قطع بزرگ توسط انتشارات فرهنگ معاصر ـ كه اين روزها عرضه فرهنگ هاي گوناگون را در دستور كار خود قرار داده است ـ با شمارگان سه هزار نسخه اي منتشر شد.
استاد بهزاد بهزادي، كه پيش از اين آثار متعددي را در حوزه فرهنگ، زبان و فولكلور آذربايجاني از وي شاهد بوده ايم، و نيز فرهنگ بزرگ سه جلدي تركي آذربايجاني به تركي آذربايجاني را با زحمت و تلاش فراوان، چند سال پيش به بازارنشر فرهنگ نامه ها عرضه كرده است، در اين اثر با تلاشي سترگ، فرهنگ جامعي را آماده كرده است كه به نوعي ضعف هاي فرهنگ هاي پيشين موجود در بازار نشر را جبران مي كند.

در سرآغاز مقدمه چاپ دوم كتاب (چاپ اول، شخصاً توسط مؤلف به چاپ رسيده و توزيع شده بود و از اين رو، به رغم در دسترس بودن فرهنگ در محافل علمي، در ميان عموم كمتر شناخته شده بود) به غير از اظهارنظر دكتر احسان يارشاطر، غلامحسين صدري افشار، دكتر نادر مغاني و مرحوم دكتر حميد محمدزاده، نوشته مفصل بهزاد بهزادي مؤلف فرهنگ را هم شاهد هستيم. وي در اين مقدمه از بازتاب هاي چاپ اول در ميان جامعه فرهنگي هنري آذربايجان و حتي سروده شدن اشعاري توسط عاشيق ها به مناسبت انتشار اين فرهنگ سخن مي گويد و با سپاس از چاپ دوم اثر توسط فرهنگ معاصر، از تجديدنظر كلي آن در چاپ سوم خبر مي دهد.

در اين فرهنگ، قبل از ورود به «واژه ها»، طرز نگارش لغات آذربايجاني در اين لغت نامه، طرز نگارش كلمات دخيل، الفباي پيشنهادي براي آوانگاري، مختصري درباره دستورزبان آذربايجاني، راهنمايي هاي واژه نامه شامل علائم اختصاري، آوانگاري، نشانه ها و... در فصول جداگانه عرضه مي شود و آن گاه واژه ها و معاني آنها ارائه مي گردد. در پايان كتاب نيز، در يك ابتكار جالب، واژه نامه كتاب ده ده قورقورد به عنوان قديمي ترين اثر مكتوب تركي در دسترس، ارائه مي شود.

البته درمورد نوع املاي تركي به كار رفته در متن فرهنگ،
ميان صاحب نظران اختلاف نظرهايي وجود دارد و برخي از افراد،رسم الخط حاكم بر اين فرهنگ را مورد تأييد قرار نمي دهند. همچنين نوع حروف و زيبايي ظاهري صفحات، مي توانست بهتر و زيباتر از اين باشد.

م. اصلان


آذربايجان دموکرات- بهزاد بهزادي

اشاره :

استاد بهزاد بهزادي حقوقدان و فعال فرهنگي آذربايجان به سال 1306 در شهر آستارا (آذربايجان) ديده به دنيا گشود . وي به سال 1322 با احراز رتبه اول از دبيرستان حكيم نظامي آستارا فارغ التحصيل شد . در سال 1324 تحصيل در دانش سراي مقدماتي تهران را به پايان رساند . مهر 1324 وارد دنشسراي عالي تهران در رشته رياضي شد ولي به دنبال شكل گيري حكومت ملي آذربايجان از تحصيل در دانش سرا انصراف داد و عازم تبريز شد . استاد بهزادي در مهر ماه سال 1325 جزو دانشجويان اولين دوره آموزشي دانشگاه آذربايجان بود كه توسط حكومت ملي آذربايجان در تبريز تاسيس گشت . تحصيل استاد بهزادي در رشته رياضيات و فيزيك دانشگاه آذربايجان با سقوط حكومت ملي آذربايجان ناتمام ماند و او به تهران مهاجرت كرد .

آقاي بهزادي به سال 1344 در رشته حقوق قضايي از دانشگاه تهران فارغ التحصيل شد. استاد بهزادي تا كنون در موقعيتهاي مختلف همچون آموزگار ،دبير اتحاديه دانشجويان دانشگاه آذربايجان (1325) ، سردبير روزنامه بشير آينده (1330) سردبير روزنامه آذربايجان (1334-1330) مديرمسوول و سردبير فصلنامه آذري ، مدير عامل انبارهاي عمومي ايران ،عضو موسس و عضو هيئت مدير شركت بيمه تهارن و فعاليت كرده است و هم اكنون به عنوان وكيل پايه يك داگستري در تهران فعاليت مي‌كند .

از آثار قلمي بهزادي اعم از تاليف و ترجمه مي‌توان به سيماي معنوي ملت ما (1326) در باره جنبش دموكراتيك ملي (1331) دو نمايشنامه از ميرزا ابراهيم اف (1369) فرهنگ آذربايجان - فارسي (1369) فارسجا در باره نگارش زبان آذربايجاني (1379) و ترجمه فارسي دده قورقود (1382) و فصلنامه آذري و گاهنامه ائل ديلي و ادبياتي اشاره كرد .

مقاله حاضر نيز از جمله کتب منتشره ايشان ميباشد که با عنوان »آذربايجان دموکرات« نگاهي به وقايع سالهاي 1324 و 1325 آذربايجان ، در روزهاي اخير منتشر شده است.

آذربايجان دموكرات- يك
آذربايجان دمكرات- دو
آذربايجان دموكرات- سه
آذربايجان دموكرات- چهار
آذربايجان دموكرات- پنج

0 Comments:

Post a Comment

<< Home